05 November 2008

Majalah 3 – Datuk Lat – ITNM dan aku

Pada 31 Oktober 2008 saya ada menerima e-mel daripada Cik Shaharwati iaitu Setiausaha CEO ITNM, memberitahu siaran Majalah 3 akan bersiaran pada 1 November 2008 tentang Pelancaran buku Kampung Boy karya Datuk Lat di Pesta Buku Antarabangsa Frankfurt pada 16 Oktober 2008. Sedang asyik membaca berita gembira di surat khabar Sinar tentang penurunan harga petrol sebanyak 15 sen pada hari tersebut dan saya terus membuka halaman demi halaman sehingga saya berjumpa ruangan Bintang@Sinar halaman N27 bertajuk ‘The Kampung Boy’ di Majalah 3, sehingga saya teruja untuk membacanya. Pada halaman tersebut terpampang gambar Datuk Lat bersama dengan wartawan Irin Putri Azmi.

Saya memang menggemari rancangan Majalah 3 sejak dari dahulu lagi iaitu sejak Rosli Dahamin sebagai pengacaranya hinggalah sekarang. Seingat saya Datuk Lat pernah muncul di dalam rancangan Majalah 3 sebelum ini, dan mungkin siaran pada 1 November 2008 merupakan siaran yang kedua dan yang panjang siarannya. Pada siaran sebelum ini menceritakan tentang Datuk Lat meminati Bob Dylon dan Jimmy Hendrick dan zaman persekolahannya di Anderson. Sekolah Anderson boleh dikatakan agak terkenal kerana ramai wakil rakyat dari negeri Perak pernah mendapat pendidikan di sana, dan ada di antara mereka menjawat jawatan sebagai menteri.

Selain Kota Bharu ada di Kelantan, di negeri Perak ada juga tempat yang bernama Kota Baharu, iaitu tempat di mana kampung menjadi latar cerita Datuk Lat. Kepada mereka yang menaiki keretapi dari Kuala Lumpur menuju ke Ipoh sudah pasti akan berjumpa tempat ini.

Saya mengenali Datuk Lat melalui lukisannya yang tersiar setiap minggu di akhbar Berita Harian. Pada tahun 1978 sewaktu bersekolah di Tingkatan 1A2 di SMJK St. Anthony, Teluk Intan, (saya merupakan pelajar tahun yang kedua yang belajar dalam aliran bahasa Melayu) waktu itu kami berebut-rebut untuk mendapatkan giliran membaca buku kartun karya Lat ketika itu, dan pada waktu itu juga baru saya sedar tentang kewujudan buku seumpama itu. Pada ketika itu saya hanya meminjam sahaja kalau hendak membaca, kerana sebagai orang kampung masalah kewangan yang menjadi punca.

Apa yang menarik tentang karya Datuk Lat bagi saya ialah kehebatan Karikaturnya (Caricature) kerana kelibat karikatur tersebut kita dapat mengenal siapa orang yang dimaksudkannya tanpa memberi nama siapa orang yang dimaksudkan oleh lukisan tersebut. Selain daripada itu terselit nilai nostalgia bagi diri saya tentang perkataan Ais Kacang (sekarang dikenali sebagai ABC) dan Ais Kepal. (Teringat sewaktu zaman kanak-kanak iaitu meminum Ais Kacang di warung Pakcik Kadir berhampiran Masjid Jamek, Teluk Intan). Cerita menaiki sampan untuk mencari buah teratai pun termuat di dalam karya Datuk Lat dan gambaran yang sama seperti sewaktu zaman kanak-kanak saya ini hanya dapat saya ceritakan kepada anak saya dengan merujuk buku karya Datuk Lat. Cara persembahan karyanya meliputi kampung dan tidak ketinggalan penglibatan ketiga-tiga kaum terbesar di Malaysia iaitu, Melayu, Cina dan India.

Setelah saya bekerja di Dewan Bahasa dan Pustaka, saya ada membeli buku karya Datuk Lat yang berjudul Mat Som terbit pada 1989. Pada pendapat saya buku tersebut seperti biodata Datuk Lat sendiri. Karya buku tersebut juga telah diangkat menjadi skrip filem “Mat Som” pada tahun 1990. Perkara yang lucunya ialah apabila Imuda terpaksa kerintingkan rambutnya untuk memegang watak tersebut. Melalui filem Mat Som telah muncul seorang pelakon bernama Tiara Jacquelina (sekarang bergelar Datin, seronok melihat lakonan beliau sewaktu latihan Teater Raja Lawak di Sudut Penulis karya dan arahan Zakaria Ariffin). Sila klik Mat Som 1 dan Mat Som 2 untuk melihat cerita filem tersebut.

Pada pertengahan tahun 2007, Ketua saya Puan Siti Rafiah Sulaiman ada memberitahu saya tentang rancangan terjemahan dan penerbitan buku Kampung Boy ke bahasa Jerman. Beliau juga menambah bahawa buku tersebut akan dilancarkan pada Pesta Buku Antarabangsa di Frankfurt. Kini ternyata bahawa buku tersebut sudah dilancarkan. Tahniah khususnya kepada Jabatan Terjemahan dan Penerbitan dan warga ITNM amnya. Buku ini merupakan penerbitan pertama (terjemahan bahasa Inggeris ke Jerman). Saya banyak terlibat di dalam penyediaan teks sinopsis buku untuk diterbitkan sebagai katalog yang akan dibawa ke Frankfurt. ITNM memang sudah berkerjasama erat dengan pihak Geothe Institute di dalam menerbitkan buku terjemahan (Jerman ke bahasa Melayu), dan sudah menerbitkan dua buah buku iaitu Siddhartha dan Ingin Sebebas Burung.

Selepas menonton rancangan Majalah 3 pada 1 November 2008, anak sulung saya Muhammad Luqman Hakim sudah dapat mengenali stail bentuk lukisan Datuk Lat pada iklan walaupun tiada tulisan Lat pada iklan tersebut. Saya agak gembira kerana penghayatan dan pemerhatiannya terhadap rancangan tersebut telah membuka mindanya untuk mengenali identiti lukisan kartun Datuk Lat.

Melalui coretan ini saya mencadangkan agar pihak ITNM, Datuk Lat dapat bekerjasama dengan pihak Tourism Malaysia untuk membuat karya kartun berbentuk Malaysiana ke pelbagai bahasa utama dunia sebagai produk pelancongan. Dengan penerbitan tersebut, pemahaman orang luar terhadap Malaysia menjadi lebih jelas (seperti budaya, makanan, bangsa, tempat-tempat menarik dan lain-lain). Kerjasama ini berteraskan konsep menang–menang. Kerana pepatah ada mengatakan “Tak Kenal Maka Tak Cinta” dan “To Know Malaysia Is To Love Malaysia”.

Kepada mereka yang ingin melihat rancangan tersebut sila klik Majalah 3. Berita-berita yang berkaitan ITNM–Kampung Boy dan ITNM-Datuk Lat.

Tiada ulasan:

Blog Widget by LinkWithin